Lama ja yrityksen tärkein voimavara
11.12.2008 13:26

Kysyin joskus menestyneeltä sijoittajalta, mistä hän tietää, milloin kannattaa ostaa ja milloin myydä osakkeita. "Ei sitä mistään tiedä, sitä vain toimii niin kuin itsestä tuntuu", hän vastasi. Päinvastoin kuin yleisesti kuvitellaan, merkittäviä taloudellisia päätöksiä ei viime kädessä ohjaa rationaalinen järki, vaan aavistukset ja mutu-tuntuma. Muutaman viime viikon ajan huonojen aikojen odotukset ovat ruokkineet itse itseään, ja lopulta on toteutunut juuri se, mitä pelättiin. Lama on edessä. (Toki tiedän amerikkalaispankkien osuuden tapahtumiin.)

Työmatkalla juttelin taksinkuljettajan kanssa. Hän kertoi, että ajot ovat huomattavasti vähentyneet. Lentokentälle ei tarvita konetta vastaan enää yhtä monta autoa kuin ennen, liikematkailu on vähentynyt, yritysten koulutus- ja kehittämispäivät lähes loppuneet. Ja kuitenkin juuri nyt pitäisi lähteä kaksin verroin kauppoja hieromaan brosyyrit ja powerpointit salkussa! Juuri nyt tarvittaisiin henkilöstön kehittämispäiviä, uusia ideoita ja uskoa huomiseen.

Niin, mutta henkilöstöähän leikataan heti ensimmäiseksi, kun kuluja karsitaan. Eikö se olekaan yrityksen tärkein voimavara?